tirsdag den 15. marts 2011

Springtime stars in shade

Anemone nemorosa 'Green Dream'
Springtime stars in shade  Sådan lyder overskriften i den artikel, jeg har nydt her i dag. Den er fra det engelske haveselskabs blad The Garden og omhandler de skønne skovanemoner Anemone nemorosa. En skovanemone er nemlig ikke bare den hvide, velkendte blomst fra skovbunden...

Den har været dyrket i mere end 400 år, så naturligvis har plantesamlere i generationer frembragt nye sorter med variationer i blomsterstørrelse og -farver. Sågar helt grønne blomster, der fremstår som en roset af grønne dækblade - nok mere specielle end kønne, men det er jo lige noget for en ægte samler.

Anemone nemorosa 'Bracteata Pleniflora'
Sidste forår besøgte jeg en fantastisk samlerhave. Den tilhører Hans og Helga. Måske er Hans bedst kendt som Hosta-Hans, der - som tilnavnet siger - har en passion for hostaer. En passion så stor, at de har en lille forretning: HostaDanmark. Men de to har altså også en have fuld af underskønne forårsvækster - naturligvis også en masse anemoner...
Anemone nemorosa 'Allenii'



4 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne billeder :-) Jeg er selv vild med anemoner og har en del forskellige.

    Pudsigt at du nævner Hosta Danmark netop i dag - (har netop mailet til dem i dag ang. gæsteblogger) :-) Jeg synes, de fortjener mere opmærksomhed, end det er tilfældet, så fint, at du nævner dem her :-)

    SvarSlet
  2. Jeg elsker anemoner. Jeg har dem ikke i haven, så det er dem i skoven jeg først tænker på. Når skovbunden bliver helt dækket er det et helt fantastisk syn, som jeg nyder i fulde drag hvert forår. Jeg plukker altid store buketter, som spreder sin helt egen duft i huset. Her tæt på Holbæk er der en skovstrækning, hvor der også er blå tæpper af anemoner.
    Kunne være jeg skulle prøve, at have lidt i haven også.

    Hilsen Ina

    SvarSlet
  3. Ja, de er så dejlige. Måske især fordi de popper op på et tidspunkt, hvor man tørster efter forår og sommer, men de ville faktisk være skønne, uanset hvilket tidspunkt de viste sig på. Tror jeg snart må kigge lidt på sommeranemonerne. De er vist et nærmere bekendtskab værd.

    SvarSlet
  4. Hosta Danmark i Vamdrup er også min faste hosta-leverandør, jeg er der ca. 2 gange om året !! så det er da kommet en del hostaer hjem til min have..

    SvarSlet