søndag den 27. marts 2011

Gæt, hvad jeg skal i morgen...

Så fik jeg endelig lagt alle mine Lathyrus-frø i vand. Der er 15 forskellige slags - heraf 11 købt i England. Grunden til, jeg har været lidt tid om at få dem igang, er, at jeg har været i syv sind mht., om jeg skulle så i Roottrainers eller Pluggboxes. Mine klokkeranker er sået i Roottrainers - og det irriterer mig, at der ikke er en vandingsbakke til at begynde med, og når så låget kan benyttes som bakke, er det faktisk lidt besværligt at vande ned i den. Men de passer jo nok ganske fint til klokkerankerne, der har en gevaldig grokraft, for Roottrainers rummer jo en hel del jord. Desværre er der kun plads til 2 stk. i hver af mine vindueskarme, dvs. 64 planter i alt.

Med Pluggbox kan jeg til gengæld have mange flere. I første omgang stablet, men når lågene skal af, kan der være 4 stk. med hver 49 planter i hver af mine vindueskarme. Det er jo noget mere... Så som I kan se nedenfor, vandt Pluggbox over Roottrainer i denne omgang. I dag 'trækker' de vand - og i morgen skal der sås.

Jeg kan næsten ikke vente, til jeg skal plukke favnen fuld af skønne, duftende Lathyrus i alverdens dejlige farver...

Og så har jeg i øvrigt fundet et rigtig godt tip til, hvordan jeg får dobbelt så mange planter, som jeg har frø! Kenn Römer-Bruhn har opskriften

7 kommentarer:

  1. Det var et da godt tip.:O)
    Nu kan jeg nøjes med at så det halve af de ærteblomster jeg har planlagt at så i år.

    Jeg bruger en avispotter, og det gungerer udemærket for mig.

    SvarSlet
  2. wow et flor det bliver, og jeg er slet ikke misundelig ;-)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  3. Jeg er også vild med ærteblomster. Regner med at så dem i næste uge. Det er smart at stable såbakkerne. Det havde jeg ikke selv tænkt på. Et godt tip ;-)

    SvarSlet
  4. Det bliver spændende med alle de forskellige sorter :-) Husk at tage billeder af dem, når de blomstrer, så vi kan se dem alle ;-) Jeg har også sået flere sorter i år, end jeg plejer. Dog slet ikke så mange som dig.

    Fantastisk tip på den anden blog - det har jeg faktisk aldrig tænkt på, at man kunne!

    SvarSlet
  5. Wow det er virkelig mange Latyrus du skal plante :-) but I like it !!Mine Latyrus er allerede store, til næste år skal jeg virkelig holde mig i skindet og vente med at så dem til sidst i marts :-( Det er jo stadig rimeligt koldt udenfor hmmm.
    Jeg glæder mig til at se alle billederne ...

    SvarSlet
  6. Holder med Gro, wow :)

    Jeg har også bestilt i UK i år. Ren slikbutik og det fungere fint. Jeg bruger Isabella Smith metoden (eller ved ikke om det 'hendes', men jeg har lært den der). Ud i en krukke i læ på terassen. Plastikpose over - så går der 2-3 uger, så er der, der fineste spirer, de er netop kommet op hos mig. Hos mig giver det ærteblomster hele sommeren med minumum 'bøvl'.

    Spændende blog - og butik, ikke mindst :)

    Hilsen
    Anne Mette K

    SvarSlet
  7. I kan tro, jeg nok skal tage masser af fotos, når de blomstrer :) Lige nu spirer de på livet løs...

    SvarSlet