fredag den 14. februar 2014

Jeg dyrker kun én ting nu!

Selvom vejret er lunt, har jeg endnu ikke været i haven. Altså - sådan på havearbejde. I stedet dyrker jeg 'armchair-gardening' lidt endnu...

Såvel nye som gamle havemagasiner nærstuderes, havebøgerne pløjes igennem for Gud-ved-hvilken-gang og i de nye frøkataloger udvælges og krydses af. Og internettet gennemtrawles gang på gang.

Billige stauder i massevis
 Bestil staudefrø - skriv BLOG i kommentarfeltet og få rabat
Klik på billedet, hvis du også vil så
den orientalske valmue 'Plum Pudding'
Jeg planlægger at tilføje min have en masse stauder - og vil så dem selv! Det er langt billigere end at købe planterne. Oftest får man et helt brev frø med potentielt 10-200 planter for samme pris, som en enkelt plante vil koste på planteskolen. Det kan altså godt betale sig – også selvom jeg skal bruge lidt penge på jord, potter og strøm til varmemåtte og vækstlys.

Den smukke køkkenhave
I køkkenhaven skal jeg igen i år lege med farverne, så også denne del af haven bliver en pryd. Fx den rødviolette grønkål, de røde og gule bladbeder og de lilla bønner. På tallerkenen er det også spændende med blå kartofler, hvide gulerødder og stribede rødbeder. 

Jeg får nok ikke plads til citrongule tagetes mellem gulerødder og løg... Og brevet med rød hør, som skulle have været sået mellem kartoflerne sidste år, må jeg nok også henvise til en anden plads. Det kunne ellers have set smukt ud, tænker jeg.
Bønner, rød og grøn grønkål sammen
med iris, oksetunge og euphorbia.

Det går bare ikke, når planen er, at kartoflerne skal være høstet til Skt. Hans for at give plads til kål. Min køkkenhave-plads er meget begrænset - og jeg skal have mest muligt ud af pladsen. På samme måde skal mine ærter også være færdige tidligt, så jeg kan få bønner i jorden i stedet. 

Til pryd og nytte
De seneste år er det blevet mere og mere populært at plante pryd- og nytteplanter ind imellem hinanden. Og dét er nok løsningen, hvis jeg skal have endnu flere grøntsager i haven. Grønkål, rabarber og sølvbeder er fx meget smukke bladplanter, der fint kan dyrkes mellem roser og stauder. Måske finder færre kålsommerfugle frem til kålen, hvis den står imellem roserne? Til kanter kan lave bønner bruges, og med et højt stativ længere inde i bedet kan der dyrkes stangbønner eller høje ærter. 
Denne kålplante er 4 år gammel og blomstrer
rigt hvert år. Fotograferet i London.

Spiselige blomster
Med det nye nordiske køkken har interessen for spiselige blomster fået en 'opblomstring', så man ikke længere begrænser sig til kandiserede violer og roser til kagepynt. Syltede bellis kan fx serveres til frikadeller, og syrenblomster kan anvendes til en skøn dip. Nelliker kan indgå i en frisk melonsalat, og kronblade fra morgenfrue giver ekstra smag til spejlæg. Hvilke blomster spiser du?

So far - so good
Indtil nu har jeg fået læggekartoflerne i hus. 'Exquisa' har jeg købt. Det er en middeltidlig sort og derfor ikke helt perfekt i forhold til, at de skal høstes tidligt. Men mon ikke det går, når nu jeg allerede lægger dem til forspiring i morgen? Det tror jeg bestemt.  Sidste år var mine kartoffelplanter 30 cm høje, da jeg plantede dem ud først i april. Jeg har naturligvis varmet jorden op ved at dække med en bobleplast-tunnel - som så også bliver på frem til midt i maj. 
Og hvorfor så netop Exquisa-kartofler? Det er de bedste kartofler, jeg har smagt - og de er dejligt faste. Ikke synderligt store - men jeg er netop også vild med mindre kartofler! Har du en favorit blandt kartofler?

Og frø har jeg mange af - jeg skal lige have talt op, hvor mange flere, der skal bestilles. Behovet er talt minutiøst op, så jeg ved, at jeg fx skal bruge 100 rødbeder, 130 sukkerærter, 15 grønkål osv. Ellers får jeg bare forkøbt mig og står med en masse, jeg ikke kan få plads til. Det er der sikker mange, der kan nikke genkendende til, ik'? Men nu må jeg se at få kigget i den bugnende frøkasse, om ikke der er noget, der kan bruges fra sidste år.

15. februar er startskuddet
I morgen skal jeg så - artiskokker, peberfrugter og tomater. Og som sagt skal kartoflerne lægges til forspiring. Jeg lægger dem i kaffefiltre med jord i bunden. Efterhånden som spirerne bliver længere, efterfylder jeg med jord. Det virkede perfekt sidste år.

Er du allerede i gang? Hvornår gik/går dit startskud? Og skal du prøve noget nyt i år?

29 kommentarer:

  1. Det lyder godt det hele - bliver næsten helt forpustet ved tanken om alt det, der venter. Jeg er dog ikke en af dem, der sår tidligt. Har erfaring med, at det er lige så godt at vente til omkring midt marts med f.eks. tomatplanterne - ellers kan de let blive ranglede. Men har man tilskudslys, går det sikkert fint.

    Jeg er ret interesseret i gamle kartoffelsorter, og jeg lægger forskellige slags i år - kartofler, som jeg har taget fra sidste års høst og en enkel foræring. En kartoffel, der sidste år overraskede, var 'Peach Blossom'. Sjældent har jeg smagt - eller set - en så lækker kartoffel. Lille, rund, fast og hvid/lyserød. Jeg købte dem sidste år i Kiekeberg.

    God fornøjelse - og arbejdslyst - med såningen :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må vist holde øje med den kartoffel i år i Kiekeberg... Og ja - naturligvis har jeg masser af lys til mine tomater :)
      God weekend

      Slet
    2. Jeg ville gerne have nogle flere, men mener ikke, at den ligger på deres hjemmeside - Bioversand.

      Slet
  2. Kære Marie-Louise. Jeg fik helt åndenød, da jeg læste, hvor mange drenge du har, men først for alvor åndenød da jeg så, hvor mange blogs du følger! Dejligt du gjorde opmærksom på din blog.
    Kh. Jette (booster)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette. Nu er 'følger' og 'følger med i' heldigvis ikke det samme. Jeg har slet ikke tid til at følge med dagligt. Min liste er mere et udtryk for, hvilke blogs jeg har fundet interessante gennem årene og derfor af og til kigger forbi :)

      Slet
  3. Hej. Sikke et skønt indlæg, det var rigtig interessant. Har lige skrevet på min blog, at jeg skal shoppe på din hjemmeside. Du har mange fine ting!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og du har vist allerede fået bestilt... God fornøjelse med forspiringen ;)
      Hvis der er noget, du savner, så siger du bare til - jeg er altid åben for inspiration og nye idéer :)

      Slet
  4. Kære Marie-Louise

    Sikke et dejligt forårsindlæg. Jeg har tænkt mig at forsøge mig med en kartoffel eller to i år. Bare for sjov. Samt nogle enkelte andre spiselige afgrøder, som man kan have i krukker. Jeg så sidste år nogle farligt smarte kartoffelspande, hvor man kan tage kartoflerne ud af jorden ved at løfte op i en indsætningsdims, og så sætte den ned igen, så de øvrige kartofler kan modne færdigt og høstes senere. Tror jeg vil på jagt efter nogle sådanne, så jeg kan have dem i krukker. For der er ikke plads til kartofler i bedene. Jeg har hermed skrevet mig dit forslag til kartofler bag ørerne, for jeg har ikke en dyt forstand på sådanne sager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke haft den store succes med kartofler i spande - men det ser jo ud til, at andre kan få det til at lykkes fint. Mon ikke, du kunne få plads i et staudebed til et par kartofler og så erstatte dem med georginer (der har været startet i spande!) omkring Skt. Hans? Sådan gør min mor for at der ikke skal være tommer huller om foråret/forsommeren dér, hvor georginerne skal være siden hen...
      Tak for din kommentar.

      Slet
    2. Det var måske ikke så tosset en idé. Jeg har nu geoginerne i krukker hele sommeren :-) Pladsmangel du ved ......

      Slet
  5. dejligt indlæg ;) - og skønt at høre fra dig igen :)
    Iløbet af wekenden skulle jeg også gerne igang med såning af tomater, chili og ærteblomster :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, så rigtig god fornøjelse, Tim. Udbløder du ærteblomsterne først? Og har du prøvet at købe frøene i England hos Owl's Acre http://www.lathyrus.com/ ? Skønt sortiment og aldrig en knækket 'ært' i posen (hvilket kan være et problem i frøposer købt i DK, har jeg erfaret!)

      Slet
    2. Jeg vil forsøge med at udbløde dem først, og det er første gang jeg har ærteblomster, for alle dem som jeg har, er nogen som jeg har byttet mig frem til herude i blogverdenen :)

      Slet
  6. Dejligt indlæg om såning som er en god beskæftigelse inden det for alvor går løs i haven. Jeg startede i begyndelsen af januar da jeg fik frø hjem fra England af trælupiner dem glæder jeg mig meget til. Så har jeg sået nogle forskellige stauder og chili. 5 slags tomater er lige blevet sået. Vækstlyset dom jeg vandt i efteråret er fundet frem:-) varmemåtten kommer nok i brug når jeg kan begynde i drivhuset. Af spiselige blomster skal jeg i år have appelsin og lakridstagetes. Frø af forskellige græsser er også blevet købt som noget nyt og så er der jo alt det jeg plejer så der er nok at gå tiden til at gå med.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også kigget godt på trælupinerne - lad mig høre, hvordan det går med dem... Hvordan kan det være, du ikke bruger varmemåtten allerede nu? Sidste år fik jeg meget hurtigere gang i alle typer frø - og med næsten 100 % spiring.
      Tak for din kommentar :)

      Slet
    2. Hej Marie-Louise
      Det går fint med trælupinerne de spirrer fint ind til nu er 2/3 del af dem kommet og jeg tror at der kommer flere for de sidste par dage er der spirret et par stykker. Jeg har ikke brugt måtten endnu for jeg har mine frøbakker stående på foran et vindue der går helt til gulvet og der er gulvvarme så det hele spirrer rigtig fint. Lidt tilskudslys er dog at foretrække
      KH Anne

      Slet
  7. ... så skønt og livsbekræftende et indlæg :) Mine vildeste planer for i år er at tilføre haven endnu flere roser og at forsøge mig med staudesåning igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så herligt at have plads til flere roser - i min have går det jo lidt den anden vej (pga. grøntsagerne!) Hvilke stauder skal du så?
      God weekend :)

      Slet
  8. Tak for et dejligt indlæg :-) Inden længe spirer og gror alle de mange skønne planter jo i vores haver igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - heldigvis ser ventetiden ud til at blive kortere end sidste år :) Der er jo allerede masser af blomster i haven - og i dag så jeg endda en bellis.

      Slet
  9. Hvilke kartofler lægger du allerede nu?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste år valgte jeg en meget tidlig sort - men jeg har i år valgt en mellemtidlig pga. smag og konsistens: Exquisa.
      Angivelsen af 'tidlighed' finder du på poserne - og det handler om, hvor lang tid kartoflerne er om at udvikle sig.

      Slet
  10. Hold nu op! Jeg er helt forvirret på et ret lavt plan. Det er første gang, at jeg skal forsøge mig med kartofler. Jeg har gjort som du sagde. Købt Exquisa. Så nu står jeg her og stirrer på en hel lille sæk med kartofler, læser masser af links om forspiring påGoogle, men INGEN STEDER står der noget om, PRÆCIS hvordan jeg gør. Jeg har læst dit indlæg her flere gange, og kan forstå, at du dækker kartoflerne helt med jord? Eller stiller du dem i jord, og dækker først helt, når de spirer? Vander du fra starten? osv. osv. Der står en masse på nettet om, HVORNÅR de skal forspires, men "man lægger dem til forspiring", er jo ikke en forklaring for dumrianer som mig. Jeg er desværre ikke fra landet, og plejer at købe mine kartofler hos grønthandleren eller i supermarkedet. Jeg har 117 havebøger, og vil nu gå ind at se, om ikke jeg kan finde en mere præcis forklaring.

    Jeg købte for resten et par "potato-pots", for én ting jeg har læst mig til på nettet er, at smagen blev bedre, og der var mindre bøvl. Lader til at flere har prøvet både friland og potte. Godt klar over at jeg ævler lidt nu, men jeg er på Herrens kartoffelmark.

    SvarSlet
  11. Aaaahhh, jeg fandt nogle fine videoer på Youtube, som faktisk forklarer nøjagtigt, hvordan man gør ;-) Nu er jeg glad igen! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt, Nette :)
      Her er min måde: Jeg fylder lidt jord i kaffefilteret - lægger kartoflen oven på - dækker med jord, når kartoflens spirer er blevet til regulære skud - og vander - fylder op med jord (og vander) løbende.
      God fornøjelse

      Slet
  12. Fantastisk ide med kaffeposerne til kartoflerne.
    Mange hilsner

    SvarSlet
  13. Vækstlyset dom jeg vandt i efteråret er fundet frem:-) varmemåtten kommer nok i brug når jeg kan begynde i drivhuset. Af spiselige blomster skal jeg i år have appelsin og lakridstagetes. Frø af forskellige græsser er også blevet købt som noget nyt og så er der jo alt det jeg plejer så der er nok at gå tiden til at gå med.

    SvarSlet
  14. Kaffefiltre! Det er unægteligt en mere æstetisk løsning end de tomme toiletruller som jeg plejer at så ærteblomstfrø i - tak :-)

    SvarSlet
  15. Nice post, things explained in details. Thank You.

    SvarSlet