fredag den 22. juni 2012

Vores første honninghøst


Vi har høstet honning i dag - den første nogensinde. Så det har været en stor dag for os. Der var blot 4 tavler, der var klar, men nu var det besluttet - og det gik rigtig godt.



Honningen skal hældes på glas efter nogle dage med jævnlig omrøring, men vores honning var allerede så tyk, at den skulle på med det samme. Og jeg elsker nyslynget, flydende honning - fx over en skål jordbær eller en portion afdryppet yoghurt.



Er det ikke bare en skøn farve? Og smagen er helt perfekt. Meget fin og blød - overhovedet ikke skarp, som rapshonning altid er. Men nu er der så heller ikke rapsmarker inden for 2 km afstand - vores honning er rigtig blomsterhonning :) 










Der blev kun 11 glas a' 450 g, men vi slynger igen om 14 dage, for da må der bestemt være mere at komme efter i de andre bistader.

Vi har i øvrigt Åben Have 3 gange den kommende uges tid:

Lørdag den 23. juni kl. 13 - 17
Onsdag den 27. juni kl. 15 - 20 (med fokus på den børnevenlige have)
Søndag den 1. juli kl. 13 - 17

Se fx dette link http://www.haven.dk/hwarticles.asp?x=&detail=26614&list=0..1 fra Havens nyhedsbrev.




10 kommentarer:

  1. WOw sikke en masse dejlig honning!!!
    Hvor må det være skønt at kunne lave sin egen honning:-D
    K.Gro

    SvarSlet
  2. Tillykke med den første høst :-D
    Det er da det rene guld :-P Elsker honning, og er ret facineret af hele processen, hvor med det bliver lavet. Men vi skal ikke have bistader i haven, for jeg er samtidig skide bange for de stikkende bæster ;-D
    Så jeg køber mit honning, med glæde.

    Marianne :-D

    SvarSlet
  3. Mhhh hvor dejligt. Elsker også honning, min nabo har heldigvis bier. Jeg har - for en uge siden - fået lidt af deres første. Og det nye flydende honning direkte med ske, mhhhh............

    SvarSlet
  4. Min datter skal forresten snart på efterskole i Nørre Aaby, så jeg håber på at komme til åben have på et tidspunkt næste år.

    SvarSlet
  5. Uhm... det ser lækkert ud Marie-Louise, helt klart og gyldent. God fornøjelse med åben have .... og pandekagebagning ;o).

    SvarSlet
  6. MUMS ! Hvor lækkert - ELSSSSKKKEEER Honning og har skam også overvejet bierstade i haven. Også få at få en bedre bestøvning af frugt træer, bukse m.m. :-)

    Pssst Marianne - bier stikker ikke med mindre du da ligefrem kommer til at klemme dem og de går heller ikke efter hverken syltetøjsmad eller sodavand.
    Mens Hvepse derimod . . . . :-(((

    Håber også at komme forbi din have en dag - måske endda sammen med Hanne ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I er hjerteligt velkomne :) Også selvom der ikke er åben have ;)

      Slet
  7. Øj, hvor ser det lækkert ud - men det ligner også meget arbejde. Bier er helt vildt hyggelige og da jeg ikke så godt kan lokke fugle til (katten) gør jeg noget ud af planter som alle slags bier elsker. Anisisopen var sidste år det helt store hit blandt bier, brumbasser, humlebier og svirrefluer.

    SvarSlet
  8. Hej Marie-Louise.
    Tak for sidst. Jeg har skrevet om din have, din webbutik og din bog på min blog.
    Med venlig hilsen
    Malene, Lad romantikken blomstre.

    SvarSlet
  9. veldig spennende med egen honning. Vurdere også å holde bier....

    Fine bilder! ;-)

    SvarSlet