mandag den 16. april 2012

Jord med engelsk forbillede

I går pottede vi vores forspirede auberginer, peberfrugter og tomater op. Det er et herligt arbejde - og vi er altså fælles om det :) (hvilket også er herligt!)

I februar-nummeret af Gardener's World var Monty Don så rar at dele sine opskrifter på den (perfekte?) jord med læserne. Og dé opskrifter afprøver vi i år...

Bladmuld! Dét er ikke lige noget, vi har ved hånden, så vi erstattede det med den billigste så- og priklemuld, da vi skulle lave - Monty's Så-muld:

50% bladmuld + 25% havekompost + 15% Vermiculite + 10% ler.

Ler havde vi heller ikke lige, så vi tog et par skovlfulde af vores lerholdige havejord! Alle ingredienserne blev sigtet med en 4 mm sigte - hold da op, hvor var det bare en lækker blanding... Og ja - jeg ved godt, det ikke er smart at bruge havejord pga. svampe og ukrudtsfrø, men det er altså gået ganske godt.

I går skulle der så pottes op, da pladsen i de mange pluggbox'es efterhånden var blevet godt for trang. Og så skulle der igen bruges bladmuld!

Kokodana - blev vores løsning. Kokodana er komprimerede kokosfibre, der tilføres vand og bliver til lækker muld i løbet af 30 minutter. Og så er det - til trods for transport-faktoren - langt mere bæredygtigt end traditionel spagnum. 
En lille blok fibre til 25 kr. blev til lækker muld på 30 minutter
Så skulle der blandes på ny. Denne gang til Monty's Prikle-muld:
  
30% bladmuld + 30% havekompost + 25% grit + 15% ler.
  
Grit (skarpe småsten) bruges meget i England (i hvert fald i magasiner og tv-programmer) - men det nævnes altid, at det kan erstattes af fx Perlite. Pointen er bare, at det er et materiale, der sikrer den rette dræning og luft til rødderne. Og dét gør Perlite jo lige netop! Ler købte jeg i granuleret form i en pose til 30 kr. på en lokal planteskole. Og så var det bare at gå i gang.
Havekomposten sigtes, blandes i kokosmulden sammen med Perlite og ler.
Det hele ender med planteklar potter.
"Dén her kommer jeg aldrig til at bruge," sagde min mand om den runde Pot Tramper, da jeg viste ham den for en måneds tid siden. Og han elskede den i går!!! "Det bli'r bare lige trykket perfekt til," lød meldingen. Og så blev der plantet.
  
Alt i alt står der nu 51 peberfrugter og auberginer i det lune solskin i det lyseste værelse - alle i vandingsbakker med måtter i. Tomaterne står i drivhuset, der endnu er pakket ind i bobleplast og med varmeblæser, hvis temperaturen kommer under 5 grader. Det bare ikke gå galt i år - vi gør virkelig vores bedste.

Krydser I fingre for vores bugnende høstresultat?

PS.: Jeg har forresten lige lavet en nyt indlæg for Nelson Garden. Du kan læse det lige her http://www.dyrk-din-have.blogspot.com/

13 kommentarer:

  1. Det er dog en lækker opskrift på den gode jord! De englændere kan jo bare det der, så mon ikke dine planter kommer til at gro til himmels!?

    Dejlig blog med masser af fine indslag - kommer snart igen :-))

    SvarSlet
  2. Du har hørt efter til foredraget sidste dag ang. "hjemmmebryg" af havejord - bare super :)
    Til næste forår vil jeg også igang med at lave hjemmebryg af havemuld til drivhuset :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg vil også forsøge mig med 'hjemmelavede' plantesække :)

      Slet
  3. Hold da fast en masse grøntsager i skal have, jhåber det går godt.

    SvarSlet
  4. Det kan da ikke gå galt, det er de mest forkælede planter jeg har hørt om længe. Godt gjort.

    SvarSlet
  5. Hej. Ja jeg må også sige, at kun kan gå godt, så forkælet planterne er. Det var interessant at læse.

    SvarSlet
  6. Det må jeg sige...I forstår at forkæle jeres planter :) Vil også lige sige at jeg nød rundturen i jeres have med Signe, den er virkelig flot!
    Kh Marlene

    SvarSlet
  7. Mums for noget lækker jord du har lavet :-)
    Jeg er også meget stor beundrer af Monty Don. Han har en skøn indgang til havelivet.

    SvarSlet
  8. Hej Marie-Louise

    Super spændende læsning og tak for opskrifter :o) Dem vil jeg benytte mig af til min egen forspiring næste år. Jeg krydser fingre for alle dine planter. Det er ihvertfald ikke din planlægning og omhu der kan få noget til at gå galt :o)

    SvarSlet
  9. Det er rigtig lækkert ud din jord! Det er altid godt at vide hvor man skal gå hen. hvis man lige står i den situation at skulle lave sin egen jord:-D Først skal jeg have min egen kompost!
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er første år, vi har egen kompost at anvende - ellers har vi hentet på genbrugsstationen.

      Slet
  10. Hej Marie-Louise.

    Hyggeligt, at hilse på dig i går på Forårsmarked på Sanderumgaard og småevaluere afdeling-Odenses foredrag. Som sagt er min mor og jeg meget begejstrede for arrangementerne, lige med undtagelse af drivhusforedraget med Lars Lund.

    Interessant indlæg her. Hvor er I grundige.
    Selv kunne jeg rigtig godt tænke mig at være selvforsynende med jord - også til drivhusbrug. Og i år forsøger jeg mig med komposteret hestemøg blandet med havekompost i nogle af krukkerne med tomat, chili og aubergine. Så må vi se om det giver problemer i forhold til svamp og den slags. Er i hvert fald sikker på, at jorden ikke indeholder pesticidrester.

    God fornøjelse med det hele.
    Stor hilsen fra Marthe

    SvarSlet