fredag den 10. juni 2011

Bartzella i blomst

I forgårs sprang 'Bartzella' ud. Vi har ventet på dette i 4 år. Hvert år er der kommet en ekstra stængel op af jorden - og hvert år har vi beskyttet (mod vildfarne fodbolde og rollespilssværd) med et solidt staudestativ. Men NU er den blevet stor og robust - og sikke en fantastisk blomst. Hele ventetiden værd.

Hvis fotoet på din skærm viser en let cremegul blomst, må jeg endelig undskylde, at jeg har så svært ved at fange den helt rette farve: Iskold, intens citrongul.

Og hvis én af jer kan fortælle mig, hvordan jeg med mit ganske gode Nikon D90 og tilhørende Nikkor Micro 85mm linse kan fange netop dén farve (og rosen Charles de Mills' også), så tager jeg imod råd med kyshånd :)
Og så kan jeg altså ikke lade være med at blive imponeret over mine riddersporer, der hvert år bliver højere end pergolaens 220 cm...

Men det allerhyggeligste i min have lige nu, er naturligvis mine to skrukker og deres skønne kyllinger :)

10 kommentarer:

  1. Den er da bare fantastisk skøn.
    Farven er cremegul på min skærm, men det gør ikke noget. Selvom det er ærgerligt at man ikke helt kan gengive det man selv ser.
    Utrolige riddersporer, du må have noget god jord.

    SvarSlet
  2. Marie Louise det er en yndig farve på den pæon. Farven minder mig om en Engblomme jeg så fornylig. Men sikke lang ventetid, 4 år.....
    JEg håber altså ikke min ridderspore bliver så høje hi hi hi.det er simpelhen bare så hyggeligt med høns :-)
    God Pinse Gro

    SvarSlet
  3. Det var sørme lang tid at vente. Jeg har desvæære ikke noget bud på løsningen af dit farve-problem. Jeg har selv problemer med at få gengivet de blålilla nuancer - de variere rigtig meget afhængigt af, hvor stærkt sollyset er. Men jeg har bare et lille lommekamera, så der er nok ikke så meget at gøre ved det.

    Imponerende riddersporer. Og hvor hyggeligt med kyllinger :-)

    Jeg har i øvrigt købt din bog. Hvor er den skøn!

    God Pinse!

    SvarSlet
  4. Hvor er den smuk Marie-Louise.....og vente tiden var det hele værd kan jeg se :0) Godt at tålmodigheden lønner sig så smukt.

    Jeg sidder og gisper lidt over din constance spry........HOLD K.....hvor er den smuk i år. Min er ikke så smuk i år som ellers, da vinteren har været lidt hård ved den....men den er så småt ved at springe ud - dog slet ikke med de kaskader af roser som din.

    Rigtig god Pinse til dig og dine
    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Hej Marie-Louise
    Skøn pæon - bliver næsten helt GUL af misundelse. Den ser faktisk lidt cremet ud på min skærm... For et par år siden var jeg en vinter på et AOF-weekendkursus, som hed 'lær dit digitalkamera at kende' Det kan anbefales!! Selv har jeg bare et kompakt lille et, som går i hak, når jeg forsøger at indstille det. Men har du et af de store smarte med spejlrefleks og det hele, så burde du med prof hjælp, og lidt øvelse, kunne komme meget tæt på de rigtige farver.

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare smuk - jeg kunne godt forestille mig sådan en gul pæon i min have - det er jo lige passende til mit yndlingsfarvetema gul/hvid/blålilla.
    Har den fået mere end en blomst - må vi måske se et billed af hele planten?
    hilsen Berit

    SvarSlet
  7. Super flot pæon - og en skøn skrukhøne.
    Ha´en god mandag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  8. Smuk smuk pæon, den er godt nok cremegul her - men smuk alligevel. Den har været ventetiden værd. Dejligt med små kyllinger, det er så hyggeligt.

    Knus
    Mette

    SvarSlet
  9. Jeg synes, den ser citrongul ud her på min skærm - men med cremegule kanter (må være lyset). Den er flot.

    Sikke et skønt billede med hønen og kyllingen :-)

    SvarSlet
  10. Ja, på min skærm ser den også: Iskold, intens citrongul ud! :-) Hvor er den bare smuk! - Jeg kender godt det, med næsten at få stress over ikke at kunne 'fange' farven som man ser den. Jeg bruger nogen gange dage på det, inden det rigtige lys er der.....og så måske ikke helt alligevel. Men når vi gør os umage, og er så præcis som mulig, er det super for andre. Andet råd kan jeg ikke give :) - Men hold da op, hvor er dine riddersporer STORE og flotte! WOW!!!

    SvarSlet